W dniu 31 marca odbyły się w naszej szkole warsztaty profilaktyczne dla uczniów klas czwartych. Ich główny temat odnosił się do słów: „Budowanie właściwych postaw rówieśniczych. Szacunek i zrozumienie we wzajemnych relacjach”.
Głównymi celami zajęć było: zapoznanie uczniów z pojęciami „agresja, przemoc, wulgaryzmy", zintegrowanie klasy – stosowanie zasady: „Nie obrażam słowami i gestami, ponieważ nie chcę być obrażany przez innych”, kształtowanie umiejętności komunikacji w grupach rówieśniczych bez wulgaryzmów, wskazanie skutków obrażania innych w świecie rzeczywistym i wirtualnym oraz rozwój pozytywnych postaw wobec drugiego człowieka.
W pracy z uczniami wykorzystano następujące metody i formy pracy: pogadankę, metodę „Burzy mózgów” oraz różnorodne scenki tematyczne.
Zamierzone efekty, jakie w czasie spotkania osiągnięto to: uczniowie zrozumieli i właściwie zinterpretowali istotę słowa „agresja, przemoc słowna” – słowa, gesty. Nauczyli się prezentować postawę empatyczną w stosunku do rówieśników w klasie i poza szkołą. Dzieci nauczyły się prawidłowo prezentować postawę: „Komunikuję się w świecie rzeczywistym i wirtualnym bez obrażania innych”.
Uczniowie byli niezwykle zaangażowani w zajęcia, chętnie odpowiadali na zadawane pytania, brali udział scenkach tematycznych. Zajęcia odbywały się w miłej, przyjaznej i pełnej wzajemnego zaufania atmosferze.
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem (…), ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich.”