„… Chcesz policzyć pole koła? Bez Pi tego nie dokonasz.
No, a obwód moi mili? Co byśmy bez Pi zrobili?...”
Liczba Pi inaczej Ludolfina, to stała matematyczna, która określa stosunek długości obwodu koła do długości jego średnicy. Jeśli podzielimy długość obwodu koła przez długość jego średnicy, to niezależnie od tego, jak duże czy też małe koło weźmiemy, zawsze otrzymamy ten sam wynik – czyli ok. 3,14. To dzięki liczbie Pi możemy obliczyć m. in. obwód i pole koła, objętość kuli, stożka oraz walca. Jako pierwszy wartość liczby Pi z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku obliczył Archimedes w III w. p.n.e. – dziś znamy już więcej niż 12 bilionów miejsc po przecinku liczby Pi. Ludolfina jest jedyną liczbą, która ma swoje święto. Inspiruje naukowców i artystów oraz uczniów naszej szkoły, którzy w dniu jej święta podjęli wiele aktywności z pogranicza nauki i sztuki. 14 marca świętujemy także Międzynarodowy Dzień Matematyki.
14 marca, w czwartek w naszej szkole świętowaliśmy Dzień Liczby Pi. Z tej okazji nauczyciele matematyki zaproponowali różne możliwości zaprezentowania swoich umiejętności ścisłych. Jedną z nich było wykonanie pracy plastycznej „Portret Liczby Pi” na kartce lub w formie przestrzennej. Kategoria ta cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów klas I -VIII. Pomysłowość, kreatywność oraz zdolności plastyczno-techniczne można podziwiać oglądając galerię Liczby Pi na korytarzu szkolnym. Wszystkim autorom prac składamy gratulacje!
Dużym wyzwaniem wśród uczniów klas IV-VIII było również odtworzenie z pamięci jak największej ilości kolejnych cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi. W rywalizacji, w zmaganiu się w tej kategorii: Mistrzynią Pamięci została Natalia Sobczyk – uczennica kl. VIa, która wyrecytowała 454 cyfry. Drugie miejsce otrzymał Jan Gwiżdż – uczeń kl. IVa zapamiętując 38 cyfr. Serdecznie gratulujemy uczestnikom świetnej pamięci i pięknego wyniku!
W dniu święta matematyki uczniowie mieli również możliwość zaprezentować swoje zdolności matematyczne, wyobraźnię przestrzenną i logiczne myślenie w układaniu kostki Rubika na czas. Do turnieju przystąpiło 7 uczniów z różnych klas.
Zwycięzcy konkursu:
1 miejsce – Kamil Jaworowski kl. IIIa – 00:43,26
2 miejsce – Kacper Nowak kl. VIb – 00:55,44
3 miejsce – Szymon Kudłacz – kl. IIIb – 01:01,48
Zwycięzcom i uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszego rozwoju swojej pasji.
Mamy nadzieję, że każdy uczeń znalazł coś dla siebie interesującego. Nawet na tak poważną naukę, jaką jest matematyka, warto czasem spojrzeć z lekkim przymrużeniem oka. Święto Pi niewątpliwie miało walory dydaktyczne, ale to także ciekawy sposób uatrakcyjnienia naszego szkolnego życia, a więc… przyjemne z pożytecznym! Było wiele emocji, zdrowa rywalizacja oraz zabawa. Matematyka, to nie tylko liczby, wzory i trudne zadania, ale również znakomita przygoda i mnóstwo zabawy.
Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkich zaangażowanym w obchody Międzynarodowego Dnia Liczby Pi dziękujemy.
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem (…), ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich.”
39-230 Brzostek
Szkolna 13