A-TO-MY

A-TO-MY
Internetowa Gazetka Szkoły Podstawowej w Brzostku
Title
Przejdź do treści
Ciekawy koncert w Jaśle

       
             Niedawno w Jaśle zgromadzili się reprezentanci gmin, które należą do Związku Gmin Dorzecza Wisłoki. Z tego powodu odbył się koncert, w którym zaprezentowały się dzieci ze Snovskiej Szkoły Muzycznej na Ukrainie oraz ze Szkoły Muzycznej w Jaśle.                        
             Było to wielkie wydarzenie dla Jasielskiego Domu Kultury i dla młodszej widowni, która oglądała przebieg całego koncertu. Naszą szkołę w tym ciekawym wydarzeniu reprezentowali uczniowie z samorządów klasowych. Zaszczytem było obejrzenie całego spektaklu z udziałem tak wielkich talentów. Koncert wyszedł wspaniale, uczestniczy przeznaczyli swój cenny czas na naukę słów do piosenki i nauczenie się nut do utworu. Widownia posyłała im gorące brawa za trud i wysiłek w to włożony. W ich utworach nie mogło zabraknąć świątecznej nuty. Idealnie można było się wczuć w każdy dźwięk. Nasi goście z Ukrainy zadbali o najmniejsze szczegóły, takie jak delikatny dźwięk dzwoneczka dla poszczególnych utworów czy świergot  ptaszka do wrażliwych piosenek. Pod koniec spektaklu na rozluźnienie atmosfery zostały ogłoszone wyniki konkursu fotograficznego pt. „Krajobrazy Dorzecza Wisłoki”.
             Podsumowując, wszystko wyszło genialnie. Po koncercie każdy pewnie sobie pomyślał, że chciałby mieć taki talent jak jego uczestnicy.


Wiktoria Karaś (VIc)

Konkurs „Z nurtem Wisłoki-poznajmy się” oraz powiatowy przegląd teatralny „Scena młodych”

          Teatr amatorski to wspaniała rozrywka. Co prawda każdy występ wiąże się z pewną dozą stresu, ale to negatywne odczucie jest niczym w porównaniu do satysfakcji z odegrania swojej roli. Prawdziwy aktor czerpie przyjemność z możliwości wcielenia się w sceniczną postać, utożsamia się z nią do tego stopnia, że podczas odgrywania sztuki po prostu się nią staje.
          Bardzo dobrze, iż są organizowane konkursy, podczas których uczniowie mogą spróbować swoich sił na scenie. 25 października 2019 roku w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jana Pawła II w Brzostku odbył się konkurs „Z nurtem Wisłoki -poznajmy się”. Wzięły w nim udział szkoły podstawowe z Bieździedzy, Jasła, Błażkowej oraz nasza brzostecka szkoła. W skrócie konkurs polegał na zaprezentowaniu przez uczestników interesujących informacji o ich rodzimych miejscowościach. Czas był ograniczony do 10 minut, liczba uczniów w zespole do 5 osób, zaś forma dowolna. Wszelkiego rodzaju prezentacje multimedialne, makiety, plakaty, wywiady z ciekawymi ludźmi, tudzież przedstawienia teatralne były akceptowane przez komisję.
           Naszą szkołę reprezentowała grupa w składzie: Mateusz Nowak, Oliwia Halz, Oliwia Przebięda, Seweryn Bonarek oraz ja, Aldona. Nad całym przedsięwzięciem czuwały: pani Ewelina Hipszer i  pani Joanna Oprządek. Zaprezentowaliśmy sztukę pt. „Ach, brzosteckie jakie cudne”, związaną z miejscową legendą o Brzostynce. Charyzmatyczna starsza pani opowiedziała księdzu Bogdanowi ową historię. Królowa Jadwiga postanowiła zaopiekować się pewną niezwykłą dziewczyną. Zabrała ją ze sobą do Krakowa, aby uczynić ją jedną z dwórek. Dzięki dobremu sercu Brzostynka szybko stała się ulubienicą Jadwigi. Dziewczynę dręczyły jednak katastroficzne wizje związane z ukochanym Brzostkiem. Królowa nadała jej szlachecki tytuł Pani Grodu Brzostek i nakazała rządzić w mieście mądrze i sprawiedliwie.
            Oczekiwanie na werdykt było dla nas bardzo stresujące, ale opłaciło się. Zajęliśmy I miejsce w konkursie! Satysfakcja z dobrze wykonanego zadania była równie wielka jak radość z wygranej. Niebawem okazało się jednak, że naszą grupę czeka nowe wyzwanie…
            Postanowiliśmy wystawić tę samą sztukę w powiatowym przeglądzie teatralnym „Scena młodych”, organizowanym przez Liceum Ogólnokształcące w Kołaczycach. Wydarzenie odbyło się 4 grudnia 2019 roku w Młodzieżowym Domu Kultury w Jaśle, zaś oprócz naszej szkoły wzięły w nim udział reprezentacje I LO w Jaśle, LO w Kołaczycach, Szkoły Podstawowej z Bieździedzy oraz II LO w Jaśle, przy czym ostatnie liceum zgłosiło aż dwie grupy. Czas przedstawienia musiał zamykać się w przedziale 10-20 minut, natomiast temat był dowolny. Co prawda nie przyznawano miejsc, ponieważ nie był to typowy konkurs, ale komisja postanowiła wyróżnić trzy szkoły - Szkołę Podstawową w Brzostku, I Liceum Ogólnokształcące w Jaśle oraz Liceum Ogólnokształcące w Kołaczycach. W kategorii najlepszy aktor przyznano trzy nagrody za najlepsze kreacje, przy czym aż dwie z nich trafiły w ręce uczniów naszej szkoły. Wyróżnienie otrzymał Seweryn Bonarek, zaś komisja konkursowa doceniła również moją grę aktorską.
Aldona

Narodowe Czytanie w naszej szkole

          3 grudnia 2019 r. miało miejsce Narodowe Czytanie w Szkole Podstawowej w Brzostku, które odbyło się w budynku nr 2. Osoby, które czytały tego dnia to: pani dyrektor Małgorzata Salacha, pani wicedyrektor Aleksandra Kobak-Hunia, pan burmistrz Brzostku Wojciech Staniszewski, pan komendant Mirosław Więcek, pan Daniel Wójcik, pani Anna Klich, pani Maria Kawalec, pani Agnieszka Maduzia, pani Magdalena Machaj, pani Małgorzata Piekarczyk,  pan Józef Ogrodnik oraz uczniowie: Wiktoria Szukała z kl. VI b, Wiktoria Karaś z kl. VI c, Monika Stasiak z kl. VII i Mateusz Nowak z kl. VIII b. Podczas spektaklu czytany był utwór Bolesława Prusa pt. ,,Katarynka” . Każda z wymienionych wyżej osób czytała fragment tej noweli, następnie była chwila na występ uczniów lub śpiew. Widzami byli wszyscy uczniowie z naszej szkoły wraz z nauczycielami oraz gośćmi specjalnymi.
         Akcja organizowana jest co roku od 2012 r. Rozpoczął ją ówczesny prezdydent RP Bronisław Komorowski i on wraz z małżonką wybierli  utwory literackie, które są w danym roku czytane. Obecnie ten przywilej posiada obecny prezydent RP Andrzej Duda. Na ten rok przypadło 8 książek: „Dobra pani” Elizy Orzeszkowej, „Dym” Marii Konopnickiej, „Katarynka” Bolesława Prusa, „Mój ojciec wstępuje do strażaków” Brunona Schulza, „Orka” Władysława Stanisława Reymonta, „Rozdziobią nas kruki, wrony…” Stefana Żeromskiego, „Sachem” Henryka Sienkiewicza i „Sawa” Henryka Rzewuskiego. Wydarzeniu towarzyszyła podniosła atmosfera, dzięki której ten dzień zostanie w sercu każdego Polaka na zawsze. Myślę, że to jest dobra inicjatywa i warto pielęgnować ją jak najdłużej.

Antoni Wójcik (VIc)

Drodzy Uczniowie,
„A-TO-MY. Gazetka Internetowa Szkoły Podstawowej w Brzostku” rozpoczyna swoją działalność. Wystarczy zaglądnąć na szkolną stronę internetową, by poczytać, co młodzi mają do powiedzenia, bo A-TO-MY to gazetka uczniowska, w której zamieszczane są teksty pisane przez dzieci i młodzież naszej szkoły. Sam tytuł już o tym świadczy – A to my… piszemy. Zresztą możemy powiedzieć, że członkowie redakcji to takie „atomy” całej społeczności, które rozpiera energia. Oby tą energią potrafili zachęcić swoje koleżanki i kolegów do obserwowania rzeczywistości i dzielenia się w tej gazetce swoimi spostrzeżeniami.
Pierwsze kroki są zawsze trudne. Młodzi „dziennikarze” muszą się jeszcze wiele nauczyć, ale ich zapał jest olbrzymi. Trzymamy za nich kciuki i życzymy „połamania piór”.
Opiekunowie gazetki


„Łatwo jest mówić o Polsce, trudniej dla niej pracować, jeszcze trudniej umrzeć, ale najtrudniej-cierpieć…”
             11 listopada 1918 roku to przełomowe wydarzenie w dziejach Polski. Po 123 latach niewoli udało się wyrwać spod jarzma zaborców. Obchody Święta Niepodległości w naszej szkole miały miejsce w piątek, 8 listopada. Cała społeczność szkolna zgromadziła się w hali sportowej w Brzostku. Punktualnie o godzinie 11:11 rozbrzmiał „Mazurek Dąbrowskiego”. Po wspólnym odśpiewaniu hymnu rozpoczęła się akademia przygotowana przez uczniów klas IV, V, VII i VIII. Połączenie patriotycznych piosenek, recytacji oraz krótkich scenek tematycznych wywarło na widzach duże wrażenie. Uroczystość była zarazem radosnym i smutnym wydarzeniem, ponieważ ciesząc się z tego, że żyjemy dzisiaj w wolnym kraju, wspominamy jednocześnie poległych w boju o niepodległość. Wyrażamy głęboki szacunek i wdzięczność dla tych wszystkich, którzy oddali życie w imię wyższych wartości.
Aldona


Umiesz liczyć, licz na siebie
        Motyw wyrównywania szans jest obecnie bardzo modny. Z punktu widzenia edukacji można takie działanie uznać za szlachetne, lecz niewątpliwie krótkowzroczne. W całym tym zaaferowaniu uczniami słabszymi polskie Ministerstwo Edukacji Narodowej zapomina bowiem o osobach zdolnych. Zgadzam się z tym, iż młodzież z różnymi dysfunkcjami powinna zostać otoczona opieką, lecz zgłaszam stanowcze weto wobec ignorancji potencjału utalentowanych jednostek.
        Podwójnie jest mi przykro z tego powodu, że na przykład w Stanach Zjednoczonych są prowadzone indywidualne zajęcia dodatkowe dla 2% najsłabszych oraz 2% najlepszych uczniów. Zatem nie mamy do czynienia z pionierskim rozwiązaniem, lecz sprawdzoną metodą. Głupotą byłoby dziwienie się, dlaczego pozostajemy w tyle za takimi potęgami jak Wielka Brytania czy USA. To kwestia podejścia do tematu i zdrowego rozsądku. Pracownicy oświaty w tych krajach dobrze wiedzą, że inwestycja w zdolną młodzież jest niesamowicie opłacalna. Niestety, w Polsce jedyną opcją pozostają lekcje prywatne, a przecież nie każdego na nie stać. Łatwo jest powiedzieć młodemu człowiekowi, aby starał się sam rozwijać, lecz znacznie cięższym zadaniem okazuje się wcielenie owego planu samorealizacji w życie. Każdy uczeń potrzebuje wsparcia, potrzebuje mentora, który będzie wskazywał mu drogę, oraz motywacji do działania. Znam to dobrze z własnego doświadczenia i zdaję sobie sprawę, jak ciężko jest przezwyciężyć lenistwo i zabrać się do pracy w pojedynkę, bez perspektyw na pomoc ze strony naszego wspaniałego systemu edukacji.
        Myślę, że warto zainspirować się zagranicznymi pomysłami w poważniejszych kwestiach niżeli nowinki modowe. Potrzeba więcej pokory, jeżeli chcemy zaistnieć na międzynarodowej scenie. Polscy uczniowie nie są wcale mniej inteligentni, tylko posiadają niesprzyjające warunki rozwoju. Nie jest dziełem przypadku, że największe sukcesy odnoszą zazwyczaj dzieci wpływowych, bogatych ludzi. Tu nie chodzi o jakąkolwiek wyższość współczesnej „arystokracji” nad przeciętnymi obywatelami. Nigdy nie stwierdzono związku pojemności portfela rodziców z wydajnością mózgu podopiecznego. Mimo to kluczową rolę odgrywają pieniądze, jako przepustka do wszelakich udogodnień w postaci korepetytora, tudzież pomocy naukowych. Nie liczę na cudowną zmianę mentalności, ale mam nadzieję, że kiedyś wreszcie zostaną poczynione kroki w tym kierunku. Potrzeba tak niewiele, żeby rzeczywiste równouprawnienie opuściło sferę naiwnych marzeń…
  Aldona

Pasowanie na ucznia
         Pasowanie na ucznia w naszej szkole odbyło się 14 października 2019 r. o godzinie 10.00. Na uroczystości pojawili się: burmistrz Brzostku, pani dyrektor, pani wicedyrektor, nauczyciele oraz przedstawiciele klas. Wszystkie dzieci wspaniale tańczyły, śpiewały i rapowały. Przedstawienie trwało ok 1,5 godziny. Dzieci pasowane były jak co roku dużym, zielonym ołówkiem. Nowi uczniowie otrzymali słodycze, a wszystkim zebranym podobała się uroczystość.
                                                                           Natalia Grygiel i Magdalena Nawracaj

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Wróć do spisu treści